Els quatre moviments es complementen a la perfecció, sense abandonar mai del tot aquesta sensació d'amplitud geogràfica, i de joc contingut, com una natura tenallada per les condicions atmosfèriques, com juganera però sota un pesant llenç blanc. Si és un paisatge hivernal —val a dir-ho—, és un paisatge hivernal rus força romantitzat: no hi ha vents estrepitosos, tempestes, llamps ni trons. És, més bé, com el somni d'un llarg passeig en trineu per les afores de Sant Petersburg, com escapant de la ciutat bulliciosa i cercant tan sols una mica d'aire, de poder mirar més enllà, eixamplar pulmons i mirada, i deixar-se seduir per la majestuositat de la taigà.
I, per descomptat, el quart moviment no decebrà als fans de Txaikovski, poderós, contundent, que es va bastint fins a un final absolutament tremend, amb una orquestra que retruny fins als fonaments i que et deixa amb la sensació de que aquest somni d'hivern potser ha estat més real del que et pensaves.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada