Cap a finals dels 60 no hi havia casa que no tingués algun disc del Paul Mauriat ple de temes dels Beatles, del cançoner popular o fins i tot clàssics de Bach, luxosament orquestrats per deixar-los sonant mentre es feia Dissabte i es treia la pols amb més alegria de la que podria requerir-se per a l'ocasió.
Igual que la majoria de les orquestres melòdiques de l'època, les portades dels seus discs incloïen sovint una dona ben guapa amb algun fons mínimament evocatiu i bucòlic. Però no sempre. I aquesta edició de Bel-Air del seu Paris by night n'és un bon exemple, doncs inclou, simplement, una vista d'un París que, en realitat, és falsa.
Ho és perquè no correspon a cap dels molts ponts que té París per damunt de la Seine. I el fet que això es tracti d'una composició fotogràfica ja deixa entreveure, vulguis que no, que tot plegat, música inclosa, és una pamema, un truc compositiu, fotogràfic i musical, que no pretén altra cosa que evocar aquella imatge que tothom té al cap de París, un cúmul de clixés acumulats a cop de imagineria popular.
Justament, evocar París és el que vol fer Mauriat, recollint i relligant un seguit de temes francesos: C'est si bon (que va populaitzar el Louis Armstrong), La vie en rose i Padam, Padam (de l'Edith Piaf), J'aime Paris au mois de Mai (que cantà el seu col·lega Aznavour) o L'âme des poètes i En Avril a Paris (del Charles Trenet), entre molts altres.
Però a banda de cançons franceses, el Mauriat també ha volgut incloure altres peces, ja més internacionals, que parlin de París, com la mítica April in Paris de Duke i Harburg que van interpretar i fer famosa noms com Sinatra, Armstrong, Basie, Vaughan, Marsalis i un llarg etcètera, o I love Paris del Cole Porter.
I, esclar, Mauriat s'esforça en fer sonar la capital francesa de mitjan segle XX romàntica i orientada a l'amor, a les nits de champagne, balls i bombolles daurades, de confeti i serpentines, d'esmòquing i vestits llargs, mans a la cintura i cigarretes llargues, probablement Gauloises o Gitanes (amb filtre per a les dones per mitigar la fortor). És tot una il·lusió, un make believe, però un de molt fort que feia que les mestresses de casa d'arreu del món, també a casa nostra, fessin les labors casolanes imaginant-se altres realitats menys esclaves i aspiracionals.
L'únic problema és que quan el disc s'acaba, la carrossa es converteix en carbassa, l'encanteri s'esgota, i la ventafocs retorna a la seva rutina diària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada